Un
ambient d'aprenentatge es defineix com un lloc o un espai on el
procés d'adquisició del coneixement es dóna. En un ambient
d'aprenentatge el participant actua, utilitza les seves capacitats,
crea o fa ús d'eines i artefactes per a obtenir i interpretar
informacions amb la fi de construir el seu aprenentatge (González y
Flores, 1997).
Aquests
espais d'aprenentatge també poden considerar-se espais
d'autoaprenentatge o de lliure circulació. En cada un dels espais o
ambients hi ha unes propostes perquè els infants investiguin el que
se'ls ofereix.
Es
tracta d'un descobriment autònom guiat pels interessos de cada nen o
nena, circulant lliurement pels diferents ambients, dedicant la
temporització que els infants hi considerin, portant a terme les
seves activitats, interactuant amb els materials, fent els seus
propis aprenentatges.
Organitzar
un centre escolar en ambients d'aprenentatge suposa crear diferents
espais, tant interiors com exteriors, que permetin a l'alumne
experimentar diferents situacions d'aprenentatge actiu i lúdic.
Els
educadors juguen un paper molt important, ja que han de crear i
estructurar els ambients d'aprenentatge per tal d'oferir experiències
que proporcionin als infants la possibilitat d'adquirir nous
coneixements.
L'equip
docent treballarà de forma conjunta, els ambients d'aprenentatge són
elaborats per ells, donant resposta a les demandes educatives dels
infants en cada etapa evolutiva segons el currículum de l'educació
infantil.
En
la interacció educativa que es dóna entre educador i educant estan
implicats la interacció social, la comunicació, el temps i el
currículum.
Són
ells els que reestructuren espais i procuren que les normes
s'estableixin i es respectin.
El
docent passa a un segon pla, coordina i constitueix un estímul per
als nens, però són ells els veritables protagonistes que circulen
pels diferents ambients d'aprenentatge, porten a terme les seves
activitats i interactuen amb els materials. Els educadors estan en
tot moment amb ells, però per acompanyar-los o ajudar-los en cas que
el nen ho demani, no per a dirigir els seus descobriments.
Els
educadors també porten un registre dels ambients, amb els infants
que passen per ells, el temps que hi dediquen, quins infants no hi
han passat, etc.
Generalment
els infants estan agrupats per edat dins de cada aula, però com que
els ambients d'aprenentatge no es limiten sols a les aules, també hi
ha moments en què són grups heterogenis d'edat. Per als infants és
beneficiós, ja que els nens més grans faran de mestres dels més
petits, ajudant-los i guiant-los en els seus aprenentatges.
"Podríem
classificar els ambients en funció del seu origen, en funció de la
seva mobilitat, i en funció de la participació" (Blández,
1995, 59).
Segons
el seu origen, es poden diferenciar ambients naturals i ambients
organitzats.
Hi
ha ambients que, sense una intencionalitat concreta, ofereixen
estímuls per als infants, però la tasca de l'educador és oferir
estímuls molt variats per tal que els infants incorporin
aprenentatges nous.
"Al
llarg de la nostra experiència hem pogut comprovar que, quan un grup
entra per primera vegada en un gimnàs, els ambients naturals i els
organitzats tenen la mateixa força d'atracció. No obstant això,
amb el temps, i davant dels canvis i la varietat dels ambients
organitzats, aquests passen a ser el principal centre d'interès"
(Blández, 1995, 59).
Altra
manera de classificar els ambients seria segons la seva mobilitat.
Atenent a aquest criteri, podríem diferenciar entre ambients fixos,
ambients mòbils i ambients mixtes.
Els
fixos no els podríem traslladar, pel seu pes, dimensions, etc.
Els
mòbils els podríem traslladar, i els mixtes sols alguns dels seus
elements.
També
podríem classificar els ambients per la participació. Si són d'ús
individual o col·lectiu (petit grup, gran grup).
Per
últim, la classificació seria pel tipus d'activitat que s'hi pot
realitzar o capacitats que desenvolupen els infants:
- La lògica-matemàtica.
- Activitats plàstiques.
- Activitats artístiques.
- De manipulació i observació.
- De hàbits diaris.
- Etc.
Els
ambients d’aprenentatge són espais dins de l'aula o altres zones
de la llar (el passadís, el pati, l'entrada, etc.,) en què els
infants poden realitzar activitats, tant individualment com en grup,
sense la guia contínua de l'adult.
L'adult
serà allà només per donar suport en cas que ho demanin. En els
ambients d'aprenentatge els infants realitzen activitats al seu
ritme. Aquesta proposta busca que l'infant tingui iniciativa pròpia
per explorar, investigar i crear. Els infants decideixen què fer i
són ells mateixos els que regulen la seva activitat, sense que un
adult els dirigeixi en tot moment.
Els
ambients propicien la construcció del coneixement individual i
compartit, de les habilitats i de les capacitats pròpies de l'edat
entorn els següents eixos: aprendre a ser i actuar d'una manera cada
vegada més autònoma, aprendre a pensar i a comunicar, aprendre a
descobrir i a tenir iniciativa, i aprendre a conviure i habitar el
món.
Persegueixen
uns objectius i unes capacitats que els infants aniran assumint.
L'infant
haurà de ser capaç de:
•
Identificar-se
com a persona, assolir el grau de seguretat afectiva i emocional
corresponent al seu moment maduratiu, i esforçar-se per a manifestar
i expressar les pròpies emocions i sentiments.
•
Establir
relacions afectives positives, comprenent i apreciant progressivament
el seu entorn immediat, iniciant-se en l’adquisició de
comportaments socials que facilitin la integració en el grup.
•
Participar
amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes
d’alimentació, repòs i higiene personal, iniciant-se en la pròpia
autonomia i orientant-se en les seqüències temporals quotidianes i
en els espais que li són habituals.
•
Comprendre
el llenguatge adult i dels altres infants, comunicar-se i
expressar-se a través del moviment, el gest, el joc i la paraula,
amb una progressiva millora del llenguatge oral.
•
Dominar
progressivament el cos i l’adquisició de noves habilitats motrius,
augmentant l’autonomia en els desplaçaments, en l’ús dels
objectes i l’orientació en l’espai quotidià.
•
Actuar
sobre la realitat immediata, descobrir-ne l’organització a partir
de les pròpies vivències i establir relacions entre objectes segons
les seves característiques perceptives.
•
Projectar
les pròpies vivències a través de l’activitat lúdica i anar-les
representant a través d’un incipient joc simbòlic.
•
Iniciar-se
en la descoberta i l’ús del llenguatge corporal, verbal,
matemàtic, musical i plàstic.
A
l’educació infantil es presenten tres àrees d’experiència i
desenvolupament.
Àrea
1: Descoberta d'un mateix i dels altres
Els
ambients d'aprenentatge treballen els següents valors:
- Autonomia
- Creativitat
- Solidaritat
- Presa de decisions
- Viure en comunitat
- Aprenentatge de l'aspecte social
- Relacions interpersonals que s'estableixen entre l'educador i l'alumne
- Relacions dels alumnes entre si
Àrea
2: Descoberta de l'entorn
Els
ambients d'aprenentatge permeten conèixer l'entorn més immediat
mitjançant:
- L'ús del temps, organització de la vida diària.
- Participació en festes.
- Iniciant-se en algunes qualitats sensorials dels objectes i comparant-los.
- Reconeixent seqüències temporals.
- Orientació en els espais habituals (dins, fora, damunt, aquí, allà).
Àrea
3: Comunicació i llenguatges
- Observar
- Escoltar
- Parlar
- Expressar
- Comunicar
- Interpretar
- Representar
- Crear
Els
ambients d'aprenentatge donen la possibilitat d'experimentar les
diferents funcions del llenguatge i els seus diferents usos en un
entorn acollidor i favorable, com ara:
Aquesta
estructura per àrees ha d’ajudar a sistematitzar i planificar
l’activitat docent, però en cap cas no ha de suposar presentar la
realitat segmentada, sinó que caldrà crear uns espais
d’aprenentatge globalitzats, establint relacions entre els
continguts de les diferents àrees, a fi que es contribueixi al
desenvolupament de les nenes i els nens, acostant-los a la
interpretació del món, donant-hi significat i facilitant-los en la
participació activa. (Currículum i orientacions d’educació
infantil de primer cicle).
Els
ambients d'aprenentatge evolucionen i es modifiquen a mesura que el
curs avança, responent sempre als interessos i necessitats de
l'alumnat en cada etapa. Aplicar aquesta metodologia de treball
requereix molta organització i una recerca constant de materials de
qualitat.
L'espai
ha d'estar delimitat per zones on es vegi clarament l'activitat que
es pot realitzar.
Dins de l'aula trobarem una zona de taules, per a realitzar activitats amb tot el grup, i zones de ambient d'aprenentatge.
Les àrees d'aprenentatge estaran clarament diferenciades, on els infants es troben materials de consulta, elements d'ambientalització, o eines per a fer diferents projectes.
Dins de l'aula trobarem una zona de taules, per a realitzar activitats amb tot el grup, i zones de ambient d'aprenentatge.
Les àrees d'aprenentatge estaran clarament diferenciades, on els infants es troben materials de consulta, elements d'ambientalització, o eines per a fer diferents projectes.
Alguns
dels elements físic-sensorials que caracteritzen els ambients
d'aprenentatge són la llum, els colors, el so, l'espai, el
mobiliari, els materials que es troben a dins, entre d'altres.
Des
del punt de vista arquitectònic, aquests elements s'han de tenir en
compte per oferir a l'alumnat un ambient acollidor, que l'ajudi a
potenciar les seves capacitats d'acord amb els seus interessos i les
seves necessitats.
Com
a conclusió diríem que el treball mitjançant ambients
d'aprenentatge consisteix, bàsicament, en una manera diferent
d'organitzar l'alumnat, l'espai i els materials, per tal de
propiciar-hi un lloc en el qual l'aprenentatge sorgeixi de forma
espontània.
El
nen és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge, ja
que és ell qui fa els seus propis descobriments. D'aquesta manera,
interioritza els nous coneixements, aconseguint un aprenentatge
significatiu. Cada nen aprèn al seu ritme i sense imposicions.
Mitjançant
aquesta orientació pedagògica, hi ha la voluntat de què l'alumnat
participi d'una forma més activa, lliure, constructiva i creativa
del seu procés d'aprenentatge escolar i de desenvolupament com a
persona. També es pot considerar que els ambients d'aprenentatge són
entorns disposats pels docents, per tal d'influir en la conducta i en
la vida dels nens al llarg de la jornada escolar.
waooo es increíble cuanta novedad en el mundo de la enseñanza
ResponderEliminar