- Fomentar la curiositat i l’interès. Aprenentatge actiu i significatiu a partir de la motivació, l'interès i la curiositat de l’infant. Cal sempre estimular els nens i les nenes a superar-se.
- Facilitar l’experimentació. Els infants necessiten actuar amb els objectes, formular hipòtesis i comprovar els resultats de les seves actuacions amb diferents materials i en diferents circumstàncies. És per això que l’experimentació és una de les formes bàsiques en què els infants amplien els seus coneixements.
- Propiciar aprendre de la interacció. En aquestes edats té una gran importància la mediació social, les relacions entre iguals, i aquestes relacions sempre han de donar-se en un clima de seguretat i d’afecte.
- Afavorir l’autonomia. És un objectiu primordial de l’educació infantil el progressiu augment de l’autonomia dels infants. Cal fomentar la independència del criteri de l’adult, la capacitat d’elecció i de decisió, l’autocontrol, el lliure accés als materials, la regulació de les relacions entre iguals.
- Esguardar l’ensenyança individualitzada. L’educació ha de ser acollidora i tolerant amb les diferències. Ha de fomentar l’ensenyança personalitzada tot respectant els ritmes de cada un dels alumnes, acompanyant el seu procés evolutiu i ajustant-se a les seves necessitats i capacitats.
- Promoure el joc. El joc és una necessitat de la infància i una activitat de gran valor per a l’aprenentatge i l’equilibri personal. A través del joc els nens adquireixen habilitats motores, cognitives, socials i comunicatives. El joc és el vehicle que guiarà els nens vers l’aprenentatge amb motivació i amb èxit.
L'avaluació
de la implementació dels ambients d'aprenentatge permet definir el
nivell de l'assoliment, abast i dimensió de l'ambient per després
observar el que fa l'infant:
aprèn, analitza i reflexiona. És fonamental definir el perquè i
per a què de les coses que es volen aprendre. Des d'aquesta mirada,
l'avaluació passa per diferents moments, la primera fase està
relacionada amb la identificació de les dimensions i observació del
context, seguida per una fase de disseny, on s'ha de cuidar tots els
detalls i desenvolupar la proposta. La tercera requereix reflexionar
sobre les implicacions pedagògiques i educatives i la quarta, la
intervenció, per identificar les possibilitats de canvi i proposar
alternatives amb una actitud crítica mitjançant l'observació,
anàlisi i reflexió. L'avaluació de l'ambient d'aprenentatge, té
sentit en valorar la pertinència del desenvolupament d'un material
educatiu dissenyat per al benefici tant del docent com de l'infant,
ja que s'espera que pugui contribuir a la millora dels processos
escolars i sigui socialitzat com una experiència significativa amb
la comunitat educativa. D'aquesta manera, en el procés d'avaluació
és imprescindible recol·lectar, processar i aprofundir en tota la
informació a través d'un procés continu, eficient, crític i
fiable. Atenint-nos
als criteris
proposats per jutjar l'efectivitat de cada un dels elements de
l'ambient d'aprenentatge.
L'avaluació
també ens permet evidenciar els canvis en l'aprenentatge quan es
proposen diferents eines adequades i es propicien espais d'interacció
en escenaris col·laboratius, que comporten a una instrucció
dinàmica i lúdica dels sabers.
La
avaluació dels ambients, també permet saber si s’han aconseguit
els objectius, que són les següents:
L'avaluació
dels ambients d'aprenentatge sempre s'ha de dur a terme, ja que els
ambients són fonamentals
i per al desenvolupament i l'aprenentatge dels infants, i
d'aquesta manera es pot observar i tenir coneixement del punt fins al
qual estan assolint els objectius i els beneficis que estan obtenint
amb aquesta pràctica.
Dur
a terme el procés d’avaluació del treball en ambients
d'aprenentatge implica, un procés cíclic de quatre fases:
1.
Identificar les dimensions i variables que intervenen més
directament en la configuració d'un determinat tipus d'ambient. Per
a això és necessari conèixer en profunditat l'objecte o dimensió
que es vol avaluar, per poder descompondre en parts o unitats més
fàcilment observables.
2.
Observar la manifestació de les diferents variables a l'aula amb
una mirada atenta. Les dades obtingudes ens aportaran informació
sobre la influència que l'ambient està exercint en la conducta i en
l'aprenentatge dels nens. Per realitzar una observació sistemàtica
podem disposar d'alguns instruments que ens ajudin en la recollida
d'informació: mapes espacials, taules de registre, etcètera.
3.
Analitzar els aspectes observats en detall i reflexionar sobre
les implicacions pedagògiques i educatives d'aquests aspectes, és a
dir, com afecten aquests a la nostra dinàmica de treball i
l'aprenentatge dels infants. Desvelar aquesta influència i com es
produeix ens permetrà saber si la disposició de l'ambient respon
efectivament a les nostres intencions educatives i, en cas de no ser
així, ens aportarà informació per realitzar les transformacions
que siguin necessàries.
4.
Intervenir per plantejar alternatives viables de millora. Tota
avaluació ha de tenir com a finalitat última la millora de la
qualitat. Basant-se les dades obtingudes de la nostra observació,
anàlisi i reflexió, hem de plantejar què podem fer, tenint en
compte les nostres possibilitats reals, per millorar l'ambient
d'aprenentatge de la nostra aula.
Avaluació
implementació del treball amb ambients d'aprenentatge
|
|||
Si/No
|
Observacions
|
Proposta
per a millorar
|
|
1-
L'infant és sent protagonista del seu joc quan visita un ambient
d'aprenentatge?
|
□
SI
□ NO
|
||
2-
Els ambients d'aprenentatge que hem creat responen a l'interès i
curiositat de l'infant?
|
□
SI
□ NO
|
||
3-
La interacció entre els infants en grups heterogenis d'edat
afavoreix l'autonomia i el joc cooperatiu?
|
□
SI
□ NO
|
||
4-
La distribució dels espais i materials afavoreixen l'autonomia
dels infants?
|
□
SI
□ NO
|
||
5-
La distribució dels espais i organització del material promouen
l'aprenentatge global i significatiu?
|
□
SI
□ NO
|
||
6-
Els ambients d'aprenentatge que hem creat són adequats als
coneixements previs i personals de cada infant?
|
□
SI
□ NO
|
Avaluació
implementació ambients d'aprenentatge
|
SI
|
NO
|
L'àrea
de al'aprenentatge enriqueix en l'area motriu
|
||
L'àrea
d'aprenentatge s'enriqueix en l'area cognitiva
|
||
L'àrea
d'aprenentatge s'enriqueix en l'area afectiu social
|
||
L'àrea
d'aprenentatge conté referència estables
|
||
L'àrea
d'aprenentatge facilita la seva creativitat
|
||
L'àrea
d'aprenentatge facilita la seva adaptació a món exterior
|
||
L'àrea
d'aprenentatge facilita el seu desenvolupament integral
|
||
L'àrea
d'aprenentatge compensa les desigualtats
|
||
L'àrea
d'aprenentatge permet desenvolupar habilitats comunicatives
|
||
L'àrea
d'aprenentatge permet desenvolupar capacitats afectives
|
||
L'àrea
d'aprenentatge permet adquirir autonomia progressivament
|
||
L'àrea
d'aprenentatge permet desenvolupar el seu grau d'autonomia
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario