Els
infants han de adquirir unes capacitats per tal de assolir els
objectius de cicle treballant els continguts establerts. Fer-ho per
mitja d'ambients d'aprenentatge és una manera de poder donar
resposta als interessos i necessitats del infants per tal
d'aconseguir-ho.
Quan
els infants treballen en ambients d'aprenentatge, aquest treball
respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i
relacionar-se, comunicar-se, etc.
En
la següent taula es mostren algunes de les capacitats que els
infants aniran assolint mitjançant els ambients d'aprenentatge
proposats:
Capacitats
|
Progressar
en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la
coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
|
En
els ambients proposats els infants desenvoluparan la
psicomotricitat tant en l'ambient psicomotriu con en la resta.
Experimentant amb el seu propi cos les possibilitats de moviment
i exercitant aquestes com és l'equilibri, la coordinació, etc.
|
Assolir
progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant
una imatge positiva de si mateixos i del les altres persones.
|
La
interrelació de l'infant amb els seus iguals i amb l'adult ,
permet que adquireixi seguretat emocional i per tan una imatge
positiva d'ell mateix i dels altres.
|
Adquirir
progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions
quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
|
Encara
que cap proposta dels ambients és centra especialment en
l'adquisició d'aquesta capacitat, el fet de circular lliurement
pels diferents ambients d'aprenentatge fomenta l'autonomia dels
infants.
|
Pensar,
crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats
matemàtiques bàsiques.
|
Tocant,
observant, comparant les propietats dels objectes, l'infant
s'inicia amb les habilitats matemàtiques.
|
Progressar
en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i
situacions de comunicació habituals per mitjà de diversos
llenguatges.
|
Aniran
incorporant vocabulari, descobrint nous elements que no coneixen,
s'expressaran per mostrar el seus desitjos i sentiments. Els
ambients d'aprenentatge afavoreixen la comunicació entre
infants i infant-adult
|
Observar
i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud
de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats
socials i culturals.
|
Els
infants poden manipular i observar els elements de l'ambient
d'experimentació, elements que els oferiran estímuls sensorials
molt variats.
|
Mostrar
iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana,
identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.
|
Repetint
les seves actuacions, l'infant aprèn a identificar els perills i
resoldre el seus conflictes.
|
Conviure
en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones
i iniciant-se en la resolució pacífica de conflictes.
|
Cada
infant es diferent dels altres, tenen necessitats diferents ,
ritmes d'aprenentatge, facilitat per a assolir capacitats, etc..
Els infants es troben en grup heterogenis, d'edat, de cultures, etc. Aquest aspecte els ajudarà a conviure d'avant la diversitat, facilitant la relació entre diferents tipus de persones i aprenent a resoldre conflictes. |
Comportar-se
d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una
autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a
la integració social.
|
La
lliure circulació pels diferents ambient ha de crear un clima de
calma, on els infants aprendran a compartir i col·laborar a
l'hora de realitzar els diferents activitats.
|
En
la següent taula s’indiquen els objectius del cicle que és volen
aconseguir son els següents: proposem:
OBJECTIUS
DEL CICLE
|
Identificar-se
com a persona, assolir el grau de seguretat afectiva i emocional
corresponent al seu moment maduratiu, i esforçar-se per
manifestar i expressar les pròpies emocions i sentiments.
|
Per
mitjà dels diferents ambients que hi proposem, l'infant anirà
adquirint una seguretat afectiva i emocional amb la seva actuació
al món que l'envolta i aconseguirà autonomia i confiança en ell
mateix i als altres.
|
Establir
relacions afectives positives, comprenent i apreciant
progressivament el seu entorn immediat, iniciant-se en
l’adquisició de comportaments socials que facilitin la
integració en el grup.
|
La
lliure circulació pels diferents ambients els enriqueix per
comprendre l'entorn, propicia i enforteix relacions positives amb
els iguals, fent-los sentir integrats, compartint i socialitzant.
|
Participar
amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes
d’alimentació, repòs i higiene personal, iniciant-se en la
pròpia autonomia i orientant-se en les seqüències temporals
quotidianes i en els espais que li són habituals.
|
Els
ambients els ajudaran a resoldre conflictes per sí mateixos i amb
el suport dels companys i educadors. I progressivament a
desenvolupar activitats de la vida quotidiana i situar-se en
l'espai i el temps que li són habituals.
|
Comprendre
el llenguatge adult i dels altres infants, comunicar-se i
expressar-se a través del moviment, el gest, el joc i la paraula,
amb una progressiva millora del llenguatge oral.
|
El
joc que els ofereix aquests espais apropa als infants a
relacionar-se i comunicar-se i a interactuar també amb l'adult i
per tant fomenta el llenguatge oral, gestual i el llenguatge de
l'adult.
|
Dominar
progressivament el cos i l’adquisició de noves habilitats
motrius, augmentant l’autonomia en els desplaçaments, en l’ús
dels objectes i l’orientació en l’espai quotidià.
|
A
l'ambient de psicomotricitat l'infant coneixerà el seu propi cos.
Potenciarà les seves habilitats
motrius,
el seu moviment i la orientació en l'espai habitual.
|
Actuar
sobre la realitat immediata, descobrir-ne l’organització a
partir de les pròpies vivències i establir relacions entre
objectes segons les seves característiques perceptives.
|
A
partir de la manipulació dels diferents materials que ofereixen
els ambients, l'infant actuarà sobre la realitat immediata
potenciant la percepció, interioritzant poc a poc
característiques diferents dels objectes.
|
Projectar
les pròpies vivències a través de l’activitat lúdica i
anar-les representant a través d’un incipient joc simbòlic.
|
L'infant
construeix el seu propi aprenentatge a partir del
joc,l'experimentació i el treball cooperatiu,donada la
flexibilitat espacial, temporal i relacional que ofereixen els
ambients.
|
Iniciar-se
en la descoberta i l’ús del llenguatge corporal, verbal,
matemàtic, musical i plàstic
|
En
els ambients proposats,adaptarem cada espai per iniciar l'infant
als diferents llenguatges: corporal (psicomotricitat) ,verbal i
matemàtic (experimental),plàstic( ambient de l'Art) i verbal,
musical (teatre).
|
Objectius
per a la proposta pedagògica del centre
Objectius
de centre (PPC) – Segon nivell de concreció
|
Àrea
1: Descoberta d'un mateix i dels altres
|
1.
Desenvolupar la coordinació oculomanual i les habilitats
manipulatives.
2.
Explorar i reconèixer les pròpies possibilitats a travès del
cos: emocionals, sensorials i perceptives, motrius, afectives i
relacionals.
3.
Aprendre a resoldre conflictes autònomament i a respectar les
diferències.
4.
Dominar progressivament les habilitats motrius bàsiques:
coordinació,to muscular i postures diverses.
5.Adquirir
progressivament una imatge positiva de si mateix i dels altres,
identificant-ne les
característiques físiques.
|
Àrea
2: Descoberta de l'entorn
|
1.Descobrir
les propietats de alguns objectes que es poden trobar en l'entorn.
2.Despertar
la seva curiositat per descobrir l'entorn.
3.Afavorir
aprenentatges significatius a travès de la manipulació i
experimentació dels diferents objectes.
4.Experimentar
i interpretar sensacions i significats referits a l'espai:
dintre-fora, davant darrere,segur-perillós i referits al temps:
ritme, ordre, durada, simultaneïtat i espera.
5.Observar
semblances i diferències en el objectes i materials: color,
grandària, mida,plasticitat, utilitat,sensacions i altres
propietats.
6..Mostrar
interès i curiositat cap als objectes, desenvolupant la seva
creativitat i utilitzant-los de manera adequada.
7.Orientar-se
i actuar amb autonomia progressivament en els espais.
8.
Apropar a l'infant al seu entorn
natural i social amb confiança i seguretat.
|
Àrea
3: Comunicació i llenguatge
|
1.Observar,
escoltar, repetir i reconèixer les diferents formes de expressió.
2.
Expressar ,representar les seves pors ,vivències ,fantasies i
emocions de forma gestual, verbal mitjançant les diferents
activitats.
3.
Comunicar de forma progressiva les seves necessitats.
4.
Crear i representar utilitzant les eines que té a disposició.
5.
Incorporar nou vocabulari de nous objectes i eines.
6.
Demanar ajuda o suport als educadors o als companys.
7.
Expressar i comunicar emocions, a traves del dibuix i activitats
plàstiques.
8.
Valorar les produccions pròpies i les dels seus companys.
9.Expressar
el que veu al seu voltant.
10.Utilitzar
les possibilitats expressives i sensitives del propi cos
mitjançant la representació.
|
Els
continguts del cicle i els ambients de la llar
Ambient
experimentació
|
Ambient
psicomotriu
|
Ambient
artístic
|
Ambient
plàstic
|
||
Àrea
de descoberta d'un mateix i dels altres.
|
|||||
Identificació
com a persona, coneixement d’algunes característiques personals
pròpies per assolir el grau de seguretat afectiva i emocional al
seu moment maduratiu.
|
X
|
X
|
X
|
||
Domini
progressiu de les possibilitats expressives, perceptives i motores
del propi cos i utilització dels recursos personals de què
disposa en la vida quotidiana.
|
X
|
X
|
X
|
||
Manifestació
i expressió de les pròpies emocions i sentiments, utilitzant el
llenguatge com a mitjà d’expressió i comunicació.
|
X
|
X
|
X
|
||
Progrés
en l’adquisició d’hàbits relacionats amb el benestar
corporal i la seguretat personal, la higiene i la salut, així com
en l’inici d’hàbits d’ordre, constància i en les
activitats en què participa.
|
X
|
X
|
X
|
||
Progrés
en el domini de la coordinació i el control dinàmic del cos,
augmentant la seva autonomia en els desplaçaments, en l’ús
dels objectes i en l’orientació en l’espai quotidià.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Participació
amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes
d’alimentació, repòs i higiene personal, iniciant-se en la
pròpia autonomia i orientant-se en les seqüències temporals
quotidianes i en els espais que li són habituals.
|
X
|
||||
Domini
progressiu del control i de la coordinació oculomanual, així com
de les habilitats manipulatives necessàries per explorar objectes
i per ser cada vegada més actiu i autònom en les diferents
situacions quotidianes (vestir-se, posar-se les sabates, etc.).
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Iniciativa
per dur a terme activitats i jocs, resolent les dificultats que es
puguin presentar mitjançant la pròpia actuació o demanant als
altres l’ajuda necessària i acceptant petites frustracions.
|
X
|
X
|
X
|
||
Disposició
per establir relacions afectives positives amb les persones
adultes i els infants amb qui comparteix situacions i activitats
quotidianament.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Àrea
de descoberta de l'entorn
|
|||||
Comprensió
i apreciació progressiva de l’entorn immediat, iniciant-se en
el coneixement i l’adquisició de comportaments socials que
facilitin la integració en els diferents grups socials en què
participa.
|
X
|
X
|
X
|
||
Orientació
amb autonomia en els espais habituals i quotidians i iniciació en
l’ús de termes relatius a l’espai (aquí, allà, dins, fora,
amunt, avall).
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Orientació
en les seqüències temporals en què s’organitza la vida diària
i iniciació en l’ús de termes relatius a l’organització del
temps (matí, tarda, ara, després, avui, demà).
|
X
|
||||
Observació
i actuació sobre la realitat immediata, a partir de les pròpies
vivències, establint relacions entre objectes segons les seves
característiques perceptives.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Observació
i exploració de l’entorn físic i social, planificant i
ordenant la pròpia acció, constatant-ne els efectes i establint
relacions entre la pròpia actuació i les conseqüències que
se’n deriven.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Observació
i constatació d’alguns dels canvis i modificacions a què estan
sotmesos tots els elements de l’entorn (persones, animals,
plantes i objectes).
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Interès
i curiositat pel medi físic i social, explorant les
característiques d’objectes, materials i elements de l’entorn
natural, formulant preguntes sobre alguns esdeveniments i
representant vivències i situacions mitjançant el joc simbòlic.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Participació
en festes, tradicions i costums de la comunitat a la qual pertany,
mostrant interès i curiositat.
|
X
|
||||
Iniciació
en la diferenciació d’algunes qualitats sensorials fruit de
l’exploració dels objectes materials, d’elements de l’entorn
natural i de la comparació de les seves propietats. Inici de les
primeres classificacions, ordenacions i correspondències en
funció de les característiques i els atributs.
|
X
|
X
|
|||
Reconeixement
de seqüències espacials, temporals i lògiques i iniciació en
l’ús de les primeres nocions quantitatives en situacions
quotidianes.
|
X
|
||||
Àrea
de comunicació i llenguatges
|
|||||
Iniciació
en la descoberta i l’ús del llenguatge corporal, verbal,
musical i plàstic.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Interès
per algunes de les tècniques més bàsiques (pintura, modelatge,
dibuix, etc.) dels diferents llenguatges expressius i formes de
representació.
|
X
|
X
|
|||
Comprensió
de les intencions i dels missatges que li adrecen les persones
adultes i altres infants, identificant i emprant els diferents
senyals comunicatius (gest, entonació) i valorant el llenguatge
oral com un mitjà de relació amb les altres persones.
|
X
|
X
|
X
|
||
Coneixement
i utilització de manera progressiva de les normes que regeixen
els intercanvis, relats i converses (atenció, espera, to de veu,
interès, iniciativa).
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Expressió
de necessitats, sentiments i idees mitjançant el llenguatge oral,
mostrant un progressiu increment del vocabulari relatiu al propi
entorn i experiència, ús de frases simples i comprensió de
variacions morfològiques de gènere i nombre.
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Iniciació
en l’ús de diferents formes de comunicació, esforçant-se per
fer-se entendre i escoltant els altres.
|
X
|
X
|
X
|
||
Record
i relat d’experiències passades i relacionar-les amb situacions
semblants o diferents.
|
X
|
X
|
X
|
||
Reconeixement,
retenció i memorització de cançons, dites senzilles,
cantarelles i jocs de falda i participar-hi de manera activa,
seguint la tonada, reproduint el gest, etc.
|
X
|
||||
Reconeixement
i participació activa en danses senzilles amb una progressiva
coordinació general del cos i sentit del ritme.
|
X
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario