A
la Llar d'infants “Els Gínjols” de Sant Esteve d'en Bas, la
proposta educativa d'aquest any és
treballar
en grups heterogenis; encara que en un sentit ja ho són perquè cada
infant és diferent.
Els
infants poden ser reservats o oberts, juganers o tranquils... Per
tant, en un mateix grup hi ha diversitat. Però, a més a més,
aquests grups seran heterogenis pel que fa a l'edat, ja que es
treballarà amb infants de 4 mesos a 3 anys.
El
concepte d'infant és una persona única, amb unes capacitats i
actituds pròpies. A partir d'aquesta definició, l'infant és
respectat en tot moment i acompanyat perquè pugui desenvolupar tot
el seu potencial i la seva creativitat.
Els
avantatges de treballar en grups heterogenis d'edat són diversos.
Per exemple, els més petits comparteixen amb els grans, veuen el seu
comportament i els volen seguir, els grans ajuden i guien els petits,
els ensenyen a posar-se els pitets, els acompanyen a l'hora de menjar
i els protegeixen. Tots junts aprenen a conviure i a compartir.
En
la llar «Peggy Nens» també consideren molt important educar els
infants en els ambients i en grups heterogenis; d’aquesta manera,
veuen i aprenen el comportament dels grans i volen seguir-los, els
grans guien els petits, els acompanyen a l'hora de realitzar
diferents activitats, els protegeixen, els ajuden, etc.
Per
això, excepte les aules dels lactants (ja que són molt petits), hi
ha les aules de P1, per als infants d’un any a un any i mig, i les
aules de P2, que són les corresponents als infants d’un any i mig
a tres (encara que a P1 i P2 estan separats tots es coneixen, i, en
molts moments, porten a terme activitats junts).
A
més, els infants, a les seves aules, porten a terme diferents
racons, com per exemple el racó de metges, el dels mecànics, el
dels arquitectes, el dels professors, el dels cuiners, el dels
pintors i els dibuixants, el de les ciències, el racó del Lego en
vertical, el de la perruqueria, el del protagonista, el racó d’en
Pep, entre d’altres, on aquests juguen, treballen i comparteixen
junts experiències i vivències.
A
la llar tots es coneixen, comparteixen el dia a dia i treballen
constantment els ambients d’aprenentatge, per tal que tots
aprenguin a conviure amb tothom.
A
la llar d'infants “L'Espiga” també disposen d'una distribució
per racons. A l'aula de 2 a 3 anys, cada infant pot triar on vol
jugar i relacionar-se amb l'aula dels nadons (6 - 12 mesos), que es
reparteix en 3 àrees: una amb ampolles, una altra amb la panera dels
tresors i l’altra amb sonalls . Els infants d'aquestes edats poden
desplaçar-se d'un costat a l'altre, depenent de l'interès que
tinguin per l'objecte a cada moment.
“Montsant” dóna
servei a infants de 4 mesos fins a 3 anys. Es treballa per racons,
els infants circulen lliurement d'un racó a l'altre i juguen al seu
ritme.
Hi
ha molta interacció entre l'escola i els familiars. A l'aula d’un
a dos anys hi ha un mòbil i una lluna amb retalls de roba per
decorar l'aula, aquest han estat confeccionats per una mare. A més,
cada setmana, una mare o pare confecciona un barret i una bufanda per
tapar a la lluna, ja que evoquem per parlar de l'hivern i del fred
que fa.
A
l'aula de 2 a 3 anys tenen el Projecte “LA NINA”; es tracta d'un
peluix. Cada cap de setmana un nen/nena de la classe se l’emporta a
casa i té cura d'ell, i el dilluns el torna a l'aula i ens comenta
què ha fet.
En
“Mi Cole” Els infants estan organitzats en dues classes: P1
(0-1any) i P2 (2-3 anys).
Es
troben a aules diferents però comparteixen molts moments conjunts;
en aquests moments són grups heterogenis.
Treballen
ambients d'aprenentatge com són els racons. A la llar , actualment,
estan el racó de la cuina, de lectura, de psicomotricitat, etc. Les
educadores van confeccionant i modificant els racons.
Els
infants també interactuen entre ells i es relaciones als diferents
espais, com al menjador, al pati, etc.
Els
educadors passen a un segon pla. Donen suport als infants i els
acompanyen en tot moment, però sense ser guies dels seus
aprenentatges. Són els nens els que fan aprenentatges sols.
Tanmateix,
hi ha determinats moments en què els educadors organitzen i guien
activitats.
En
totes les llars d'infants observem que tenen bastants punts en comú.
Els
infants estan distribuïts en dues aules:
- P1 de 0 a 1 any
- P2 de 2 a 3 anys
Cal
remarcar, però, que en una de les llars es distribueixen en tres
grups (lactants, P1 i P2).
Encara
que estan separats, tots es coneixen i en molts moments porten a
terme activitats junts. Comparteixen el dia a dia i treballen
constantment els ambients d’aprenentatge, per tal que aprenguin a
conviure. Educant els infants en ambients i grups heterogenis, els
més petits veuen i aprenen el comportament dels grans i volen
seguir-los. Els grans ajuden i guien els petits, i els acompanyen a
l'hora de realitzar diferents activitats.
Hem
vist que les llars disposaven d'una gran varietat de racons:
- dels metges
- dels mecànics
- dels arquitectes
- dels professors
- dels cuiners
- dels pintors
- dels dibuixants
- de les ciències
- de la perruqueria
- del protagonista
- de la panera dels tresors
- de lectura
- del Lego vertical
- d’en Pep.
En
aquests espais els infants circulen lliurement, dedicant el temps que
consideren oportú a cada un; hi juguen, hi treballen i hi
comparteixen junts experiències i vivències. Tot i que els
educadors sempre els acompanyen (i a vegades també hi organitzen
activitats), són normalment els infants els protagonistes dels
ambients, atès que ells duen a terme el propi aprenentatge.
En
els casos citats anteriorment, aquestes llars d'infants no disposen
d'ambients d'aprenentatge, però treballen per racons. Tot i que
aquesta metodologia permet que els infants puguin dur a terme
activitats molt concretes que els ajuda a aprendre a treballar en
equip, ajuden els seus companys i la seva iniciativa, el sentit de
responsabilitat es potencia i els ajuden a descobrir per mitjà de
l'acció. Així i tot el treball per ambients ajudaria als infants a
poder donar un enfocament més globalitzador on treballar els
objectius i capacitats del currículum, que és fonamental per
aconseguir una formació solida per al seu futur professional i com a
persones.
Ens permeten reconèixer les àrees d'oportunitat existents que serveixen com a instruments per a la formació integral de l'estudiant, que ens condueixen a implementar canvis dins el procés ensenyament-aprenentatge, on els participants actius són el docent i l'estudiant. Es desenvolupen dins d'un medi on succeeixen esdeveniments i experiències, que formen un espai interactiu permetent facilitar, limitar i ordenar el comportament dels subjectes involucrats, com és motivar l'estudiant, resoldre problemes, prendre decisions, estratègies com el disseny i elaboració de materials didàctics, prototips, participació col·laborativa, intervenció en esdeveniments acadèmics nacionals i internacionals i col·laboració en projectes de recerca que permetin despertar l'interès dels infants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario