viernes, 12 de mayo de 2017

Ambient de psicomotricitat “Mou-te”

Proposta d'ambient d'aprenentatge

A l’ambient de psicomotricitat, els infants assoliran un conjunt d’habilitats físiques i psíquiques (mitjançant diferents activitats, que combinaran exercicis físics i aspectes cognitius) que els permetrà desenvolupar-se en els diversos àmbits de la vida.

Aquest ambient es dura a terme al llarg de tot un curs escolar (un any), i es dividira en tres espais d’un trimestre de durada cadascun. Les activitats psicomotrius es realitzaran en una aula equipada amb materials adequats, i en una sessió d’una hora per setmana.

Espais de l’ambient de psicomotricitat:

- L'espai sensoriomotor o espai de l'expressivitat motriu:

En un ambient de seguretat els infants duran a terme jocs de plaer sensoriomotor: grimparan, saltaran, rodaran, es balancejaran, giraran, cauran, jugaran amb l'equilibri, experimentant diferents sensacions kinestèsiques, propioceptives i tot això els portarà a tenir consciència del seu propi cos i de les seves possibilitats de moviment, així com adquirir diferents habilitats. En aquest espai, els infants es troben amb tot tipus de material ordenat i adequat a l'activitat sensoriomotora que vulguin fer i que afavoreix l'alliberament de tensions.
Els primers jocs que apareixen són jocs de reasseguració profunda, que reasseguren als infants davant de l'angoixa. A través d'aquests jocs, els infants se centren en si mateixos, en les seves sensacions, accions, moviments, gestos, to, emocions..., transformant les seves angoixes i fantasmes en plaer.
Són jocs de plaer sensoriomotor que permeten perdre els límits mantenint la sensació d'unitat. Si els infants són acompanyats i sostinguts pel psicomotricista podran arribar a realitzar accions i moviments cada vegada més harmònics.

Els jocs que es portaran a terme són: jocs de destrucció, jocs de plaer sensoriomotor (grimpar, saltar en profunditat, caure, rodar, balancejar), jocs d'embolcall, jocs d'amagatall i jocs de persecució.
Els materials que si utilitzaran són: espatlleres, escales, taulons, matalassos, balancins, bancs i cordes. Incitant així les seves possibilitats de moviment.

- L'espai afectiu o de joc simbòlic:

És el lloc on els infants ens mostraran la seva emoció i la seva vida fantasmàtica, els seus gestos, la seva postura la seva mímica, així com la utilització que fa de l'espai, dels objectes i del temps. Aquest espai potencia l'expressió motriu i la creativitat amb un material apropiat, i és en el joc interior on els infants manifesten el seu món interior vivint una sèrie de rols que els ajuden a superar el sistema de normes i conflictes que els hi posa l'adult.
Els jocs que es portaran a terme són: jocs d'identificació amb l'agressor (el joc del llop) així com els jocs de reasseguració superficial que són jocs d'identificació parental o d'identificació amb personatges imaginaris (de dibuixos animats) o de la vida social (artistes o esportistes ).
Els materials que si faran servir són: mòduls de goma escuma de diverses formes, mida i colors, teles, recipients, màscares, roba per disfressar-se, instruments musicals, etc.

-L'espai de la distanciació, pedagògic o de les construccions o espai per l'expressivitat plàstica i el llenguatge:

Espai per a les produccions emocionals i simbòliques ajudant-lo a l'adquisició de les bases per al treball cognitiu i de representació. Aquest espai afavoreix l'accés al pensament operatori en la mesura que el nen es queda a l'exterior de la construcció i és capaç de parlar sobre ella segons els seus paràmetres cognitius. Els objectius d'aquest espai són: possibilitar als infants el pas de la vivència emocional, a la representació cognitiva, facilitar la descentració afectiva i afavorir l'accés al pensament operatori. Aquests objectius són proposats a través de la manipulació, experimentació i conceptualització.

En aquest lloc els nens poden construir lliurement. Els materials que es faran servir són: blocs de fusta, figures de construccions, pintures i llapis per expressar el seu treball, pissarra.


Maqueta de l'ambient d'aprenentatge



Material

Material estructural
  • Fusta de colors, que formarà el terra, les quatre parets de l’aula i la porta.
  • En una de les parets hi haurà la porta d’entrada/sortida, mentre que en dos dels murs s’hi trobaran dues finestres.
Aquest procés constituirà l’estructura de la maqueta de l’aula de psicomotricitat.  


Material fungible
  • Fusta.
  • Escuma de colors.
  • Plastilina.
  • Cola.
  • Pegament.
  • Serretes.


L’ambient d’aprenentatge de psicomotricitat està format per set zones d’aprenentatge psicomotriu.




Plànol de l'ambient d'aprenentatge





L’ambient d’aprenentatge de psicomotricitat está format per set zones d’aprenentatge psicomotriu, que estaran recreades amb fusta, escuma de colors i plastilina.

La zona de resistència i la d’espatlleres estaran desenvolupades amb fusta i escuma de colors.

El rocòdrom es construirà amb fusta i plastilina.

La zona de pilotes d’aeròbic, la d’equilibri, la de jocs varis i la piscina de boles, es duran a terme amb plastilina i escuma de colors.

Aquest procés constituirà l’interior de l’aula de psicomotricitat.



Procés d'elaboració i realització de la maqueta









El plànol plasma una sala de psicomotricitat infantil composta per set espais, que estan pensats per a desenvolupar el sentit sensoriomotor dels infants.

Encara que el plànol sembli un espai petit on els espais d’aprenentatge estan molt junts, és una representació per tal de fer-se una idea de com seria l’ambient a la realitat.


Veritablement, aquesta sala de psicomotricitat estaria molt ben preparada i amb uns espais interiors molt ben calculats, on els infants podrien dur a terme les activitats sense cap problema de mobilitat, ja que hi hauria l’extensió suficient per a ells.









Ambient dissenyat i elaborat per Jennifer Almirall Purti







No hay comentarios:

Publicar un comentario