Proposta d'ambient d'aprenentatge
A
l’ambient de psicomotricitat, els infants assoliran un conjunt
d’habilitats físiques i psíquiques (mitjançant diferents
activitats, que combinaran exercicis físics i aspectes cognitius)
que els permetrà desenvolupar-se en els diversos àmbits de la vida.
Aquest
ambient es dura a terme al llarg de tot un curs escolar (un any), i
es dividira en tres espais d’un trimestre de durada cadascun. Les
activitats psicomotrius es realitzaran en una aula equipada amb
materials adequats, i en una sessió d’una hora per setmana.
Espais
de l’ambient de psicomotricitat:
-
L'espai sensoriomotor o espai de l'expressivitat motriu:
En
un ambient de seguretat els infants duran a terme jocs de plaer
sensoriomotor: grimparan, saltaran, rodaran, es balancejaran,
giraran, cauran, jugaran amb l'equilibri, experimentant diferents
sensacions kinestèsiques, propioceptives i tot això els portarà a
tenir consciència del seu propi cos i de les seves possibilitats de
moviment, així com adquirir diferents habilitats. En aquest espai,
els infants es troben amb tot tipus de material ordenat i adequat a
l'activitat sensoriomotora que vulguin fer i que afavoreix
l'alliberament de tensions.
Els
primers jocs que apareixen són jocs de reasseguració profunda, que
reasseguren als infants davant de l'angoixa. A través d'aquests
jocs, els infants se centren en si mateixos, en les seves sensacions,
accions, moviments, gestos, to, emocions..., transformant les seves
angoixes i fantasmes en plaer.
Són
jocs de plaer sensoriomotor que permeten perdre els límits mantenint
la sensació d'unitat. Si els infants són acompanyats i sostinguts
pel psicomotricista podran arribar a realitzar accions i moviments
cada vegada més harmònics.
Els
jocs que es portaran a terme són: jocs de destrucció, jocs de plaer
sensoriomotor (grimpar, saltar en profunditat, caure, rodar,
balancejar), jocs d'embolcall, jocs d'amagatall i jocs de persecució.
Els
materials que si utilitzaran són: espatlleres, escales, taulons,
matalassos, balancins, bancs i cordes. Incitant així les seves
possibilitats de moviment.
-
L'espai afectiu o de joc simbòlic:
És
el lloc on els infants ens mostraran la seva emoció i la seva vida
fantasmàtica, els seus gestos, la seva postura la seva mímica, així
com la utilització que fa de l'espai, dels objectes i del temps.
Aquest espai potencia l'expressió motriu i la creativitat amb un
material apropiat, i és en el joc interior on els infants manifesten
el seu món interior vivint una sèrie de rols que els ajuden a
superar el sistema de normes i conflictes que els hi posa l'adult.
Els
jocs que es portaran a terme són: jocs d'identificació amb
l'agressor (el joc del llop) així com els jocs de reasseguració
superficial que són jocs d'identificació parental o d'identificació
amb personatges imaginaris (de dibuixos animats) o de la vida social
(artistes o esportistes ).
Els
materials que si faran servir són: mòduls de goma escuma de
diverses formes, mida i colors, teles, recipients, màscares, roba
per disfressar-se, instruments musicals, etc.
-L'espai
de la distanciació, pedagògic o de les construccions o espai per
l'expressivitat plàstica i el llenguatge:
Espai
per a les produccions emocionals i simbòliques ajudant-lo a
l'adquisició de les bases per al treball cognitiu i de
representació. Aquest espai afavoreix l'accés al pensament
operatori en la mesura que el nen es queda a l'exterior de la
construcció i és capaç de parlar sobre ella segons els seus
paràmetres cognitius. Els objectius d'aquest espai són:
possibilitar als infants el pas de la vivència emocional, a la
representació cognitiva, facilitar la descentració afectiva i
afavorir l'accés al pensament operatori. Aquests objectius són
proposats a través de la manipulació, experimentació i
conceptualització.
En
aquest lloc els nens poden construir lliurement. Els materials que es
faran servir són: blocs de fusta, figures de construccions, pintures
i llapis per expressar el seu treball, pissarra.
Maqueta de l'ambient d'aprenentatge
Material
Material
estructural
- Fusta de colors, que formarà el terra, les quatre parets de l’aula i la porta.
- En una de les parets hi haurà la porta d’entrada/sortida, mentre que en dos dels murs s’hi trobaran dues finestres.
Aquest
procés constituirà l’estructura de la maqueta de l’aula de
psicomotricitat.
Material
fungible
- Fusta.
- Escuma de colors.
- Plastilina.
- Cola.
- Pegament.
- Serretes.
L’ambient
d’aprenentatge de psicomotricitat està format per set zones
d’aprenentatge psicomotriu.
Plànol
de l'ambient d'aprenentatge
L’ambient
d’aprenentatge de psicomotricitat está format per set zones
d’aprenentatge psicomotriu, que estaran recreades amb fusta, escuma
de colors i plastilina.
La
zona de resistència i la d’espatlleres estaran desenvolupades amb
fusta i escuma de colors.
El
rocòdrom es construirà amb fusta i plastilina.
La
zona de pilotes d’aeròbic, la d’equilibri, la de jocs varis i la
piscina de boles, es duran a terme amb plastilina i escuma de colors.
Aquest
procés constituirà l’interior de l’aula de psicomotricitat.
Procés d'elaboració i realització de la maqueta
![]() |
El
plànol plasma una sala de psicomotricitat infantil composta per set
espais, que estan pensats per a desenvolupar el sentit sensoriomotor
dels infants.
Encara
que el plànol sembli un espai petit on els espais d’aprenentatge
estan molt junts, és una representació per tal de fer-se una idea
de com seria l’ambient a la realitat.
Veritablement,
aquesta sala de psicomotricitat estaria molt ben preparada i amb uns
espais interiors molt ben calculats, on els infants podrien dur a
terme les activitats sense cap problema de mobilitat, ja que hi
hauria l’extensió suficient per a ells.
Ambient dissenyat i elaborat per Jennifer Almirall Purti
No hay comentarios:
Publicar un comentario